Expoziția Scriitoare la „Familia” pe aleea spre Lacul cu nuferi

Expoziția Scriitoare la „Familia” pe aleea spre Lacul cu nuferi

Începând cu 11 martie 2024, vizitatorii Memorialului Ipotești și ai Lacului cu nuferi din pădurea Baisa au posibilitatea să vadă expoziția stradală Scriitoare la „Familia” (1865-1889), realizată de Memorialul Ipotești – Centrul Național de Studii „Mihai Eminescu”, instituție în subordinea Consiliului Județean Botoșani. 

„Familia” a fost una dintre cele mai progresiste reviste literare de limba română din a doua jumătate a secolului al XIX-lea. Echipa redacțională, în frunte cu Iosif Vulcan, susținea schimbarea nu doar în domeniul strict literar sau cultural, ci și în viața socială. Problema emancipării femeilor era dezbătută cu regularitate pe paginile publicației de la Pesta.

Începând cu nr. 2 al „Familiei” (15/27 iunie 1865), pe paginile revistei, alături de scriitori,sunt publicate cu regularitate și scriitoare, fie cu poezie, proză sau texte dramatice, fie cu reportaje, eseuri, traduceri sau texte culese din folclor. În 1867 (nr. 16, din 16/28 aprilie), redacția „Familiei”anunța o nouă rubrică, „Lira femeiască”, destinată exclusiv poetelor: „Ne aflăm în plăcuta pozițiune a pune sub ochii stimatelor noastre cititoare și cititori accentele unor lire tinere, suspinele serafice, cântările fragede, parfumul ceresc a unor flori încântătoare de pe câmpia românească. Suntem mândri cu aceste floricele și am dori ca să aibă și alte soațe, căci noi știm că românul e născut poet, știm că anima femeiască este un sorginte nesecat de frăgezime, iubire și poezie, știm că însăși femeia e poezia”.

Expoziția Scriitoare la „Familia” (1865-1889) prezintă 23 de poete, prozatoare, eseiste, publiciste, folcloriste și traducătoare, contemporane cu Mihai Eminescu, care au publicat în revista „Familia” între 1865 (anul fondării „Familiei”) și 1889 (anul morții lui Eminescu), unele dintre acestea rămânând nume de referință în literatura română a secolului al XIX-lea, altele fiind militante active în mișcarea feministă, dar preferând pseudonime pentru activitatea lor literară,iar câteva nedivulgându-și niciodată numele complet: Maria Suciu, Elena Novac, Aurelia Vulcan, Anastasia Leonescu, Emilia Lungu, Matilda Cugler-Poni, Veronica Micle, Lucreția Suciu-Rudow, Smara, Carmen Sylva, Constanța Dunca-Schiau, Sofia Vlad-Rădulescu, Rosa Trandafir, Adelina Olteanu, Maria Petrescu, Iulia Faliciu Hasdeu, Elena C. Densusianu, Ana Botta, Aurelia Rubenescu, Letiția Medan, Alexandrina Matei, Maria I. Casabianu, Maria Nicolescu.

Panourile care alcătuiesc expoziția conțin medalioane biobibliografice cu informații succinte despre activitatea autoarelor la „Familia”, un poem sau fragment de proză, care vine să întregească prezentarea, extrase din revistă, care ajută la reconstituirea epocii și a procesului literar din a doua jumătate a secolului al XIX-lea.

Expoziția stradală Scriitoare la „Familia” (1865-1889)este expusă pe aleea care duce spre Lacul cu nuferi.

Stirea anterioara

Botoșănean de 52 de ani plecat în Olanda, dat dispărut de familie. Contactați poliția dacă aveți informații!

Stirea Urmatoare

Deputatul Marius Budăi ia apărarea votanților lui Călin Georgescu: „Nimeni nu are dreptul să-i judece sau să-i eticheteze pentru votul lor. Este expresia unei nemulțumiri.”

Va rugam sa folositi un limbaj decent; mesajele postate vor fi validate de un Moderator inainte de a fi publicate pe site.

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit.

Site-ul www.ziarebotosani.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.