Alertă de gripă aviară la Mihail Kogălniceanu! Mai multe păsări de curte au murit
ANPC vrea să elimine taxa de reziliere din contractele Vodafone şi Cosmote. Ce spun operatorii
După acţiunile împotriva băncilor, ANPC a luat la ochi şi contractele standard a doi operatori de telefonie mobilă. Protecţia Consumatorilor vizează eliminarea clauzelor din toate contractele de la Vodafone şi Cosmote care permit firmelor să ceară o taxă pentru încetarea înainte de termen a contractelor – aşa numita taxă de reziliere.
ANPC a primit reclamaţii de la clienţii celor două firme de telefonie mobilă şi a încheiat procese verbale de constatare. Potrivit legii 193/2000, de la 1 octombrie 2013, plângerile întemeiate care vizează contractele preformulate – aşa cum sunt şi cele de telefonie mobilă – sunt trimise în instanţă. În cazul în care instanţa constată că există prevederi contractuale cu caracter abuziv, aceasta dispune eliminarea acestora din toate contractele în executare încheiate între profesionistul în cauză şi consumatori.
Altfel spus, de la o reclamaţie a unui consumator se poate ajunge la modificarea tuturor contractelor.
În cazul de faţă, sesizarea împotriva Vodafone România a ajuns deja în instanţă şi este înregistrată la Tribunalul Bucureşti, secţia contencios administrativ şi fiscal – dosarul 36773/3/2013, cu obiectul acţiune în constatare.
Un client al Vodafone a reclamat faptul că la momentul în care făcut o cerere de reziliere a contractului operatorii companiei l-au înştiinţat că trebuie sa plătească taxa de reziliere calculată, pornind de la suma de 200 euro, împărţită la 24 de luni, înmulţită cu numărul de luni rămase până la încetarea de drept a contractului, potrivit termenilor şi condiţiilor generale de afaceri (TCG). Clientul în cauză ar fi trebuit să plătească 140 de euro pentru a-şi încheia relaţia cu Vodafone.
ANPC a analizat cererea şi a considerat-o întemeiată. A reţinut că 13 clauze din TCG sunt abuzive: acestea se referă la remuneraţiile pe care Vodafone trebuie să le plătească în cazul în care clientul cere rezilierea contractului înainte de expirarea termenului. Sumele de bază din TCG sunt situate, în general, între 150 şi 200 de euro.
Comisarii de la Protecţia Consumatorilor a constatat că este clar şi fără echivoc că aceste clauze nu au fost negociate cu consumatorul, fiind parte a unui contract preformulat. Apoi, ANPC apreciază că Vodafone a creat un dezechilibru între obligaţiile sale şi cele ale clientului, din moment ce solicită compensaţii financiare în cazul în care clientul solicită rezilierea anticipată a contractului, dar nu se obligă la rândul său să despăgubească clientul dacă reziliează contractul înainte de termen.
„Încă de la încheierea acestor contracte consumatorul a acţionat de pe o poziţie inegală în raport cu profesionistul, semnând un contract prestabilit. Pentru a nu fi abuzive, clauzele nenegociate trebuie să nu creeze în detrimentul consumatorului şi contrar cerinţelor bunei credinţe, un dezechilibru semnificativ între drepturile şi obligaţiile părţilor. În cazul contractelor prezentate clauzele invocate pun probleme sub aspectul echilibrului contractual, în condiţiile în care se prevede doar în sarcina consumatorului, obligaţia de a plăti o despagubire, în cazul denunţării unilaterale a contractului, nefiind cuprinsă în contract o astfel de obligaţie, în sarcina profesionistului şi în favoarea consumatorului în cazul invers, al rezilierii contractului la iniţiativa sau din vina profesionistului", se arată în procesul verbal încheiat de ANPC.
În cazul Cosmote, este vizată clauza potrivit căreia clientul trebuie să plătească 100 de lei dacă îşi întrerupe abonamentul cu trei luni înainte de scadenţă şi 800 de lei dacă o face cu mai mult de un an.
„Dacă încetarea Contractului a intervenit la mai puţin de 3 luni faţă de sfârşitul Perioadei Iniţiale, costurile de încetare sunt echivalentul a 100 Lei/Cartela SIM dezactivată; (ii) daca încetarea Contractului a intervenit la mai mult de 3 luni dar la mai puţin de 6 luni faţă de sfârşitul Perioadei Iniţiale, costurile de încetare sunt echivalentul a 200 Lei/Cartela SIM dezactivată; (iii) dacă încetarea Contractului a intervenit la mai mult de 6 luni dar la mai puţin de 12 luni faţă de sfârşitul Perioadei Iniţiale, costurile de încetare sunt echivalentul a 400 Lei/Cartela SIM dezactivată; (iv) dacă încetarea Contractului a intervenit la mai mult de 12 luni faţă de sfârşitul Perioadei Iniţiale, costurile de încetare sunt echivalentul a 800 Lei/Cartela SIM dezactivată ", potrivit contractelor Cosmote.
În cazul Cosmote, printre clauzele contractuale se regăseşte şi una care spune că firma se obligă să despăgubească clientul în aceleaşi condiţii, dacă reziliează contractul înainte de termen.
Până la acest moment, deşi împotriva Cosmote s-a încheiat un proces verbal de contravenţie în decembrie 2013, nu există încă niciun dosar pe această speţă pe rolul instanţelor.
Ce spun companiile
Oficialii Vodafone susţin că situaţia este o eroare, şi că au eliminat această taxă din contracte. Însă, chiar TCG prezentaţi pe site-ul companiei arată că aceasta este încă prezentă. Apoi, aceştia susţin că nu au perceput o astfel de taxă clientului – deşi în cazul de faţă acesta a refuzat să o plătească, deci i-a fost solicitată.
„Taxa de reziliere a fost eliminata din contracte odata cu intrarea in vigoare a legislatiei specifice. In cazul la care faceti referire, formatul de contract respectiv continea, dintr-o eroare, aceasta taxa, care insa nu a fost perceputa niciodata clientului. In momentul de fata, ne-am asigurat ca niciun contract Vodafone nu contine taxa mentionata", au declarat pentru ECONOMICA.NET cei de la Vodafone.
Potrivit informaţiilor noastre, aplicarea unei taxe pentru rezilierea contractelor înainte de termen este o practică răspândită a Vodafone.
Cei de la Cosmote nu au dorit să comenteze asupra acestei situaţii.
Bogdan Nica, fostul şef al ANPC, declara într-un interviu pentru ECONOMICA.NETcă ANPC se află "în discuţii cu un operator naţional de telefonie mobilă care şi-a manifestat disponibilitatea de a elimina o clauză care ar putea fi abuzivă, reclamată de câţiva consumatori şi a remedia acest aspect şi financiar". Nica a făcut aceste declaraţii la începutul lunii ianuare şi nu a precizat despre ce firmă de telefonie este vorba.
Vodafone România este al doilea cel mai mare operator de telefonie mobilă din ţară, cu 8,3 milioane de clienţi la sfârşitul anului 2013. În anul financiar 2012-2013, Vodafone a înregistrat venituri totale de 769 de milioane de euro.
Cosmote România este al treilea în topul operatorilor, cu 6,1 milioane de clienţi şi venituri de 485 de milioane de euro în 2013.
După acţiunile împotriva băncilor, ANPC a luat la ochi şi contractele standard a doi operatori de telefonie mobilă. Protecţia Consumatorilor vizează eliminarea clauzelor din toate contractele de la Vodafone şi Cosmote care permit firmelor să ceară o taxă pentru încetarea înainte de termen a contractelor – aşa numita taxă de reziliere.
ANPC a primit reclamaţii de la clienţii celor două firme de telefonie mobilă şi a încheiat procese verbale de constatare. Potrivit legii 193/2000, de la 1 octombrie 2013, plângerile întemeiate care vizează contractele preformulate – aşa cum sunt şi cele de telefonie mobilă – sunt trimise în instanţă. În cazul în care instanţa constată că există prevederi contractuale cu caracter abuziv, aceasta dispune eliminarea acestora din toate contractele în executare încheiate între profesionistul în cauză şi consumatori.
Altfel spus, de la o reclamaţie a unui consumator se poate ajunge la modificarea tuturor contractelor.
În cazul de faţă, sesizarea împotriva Vodafone România a ajuns deja în instanţă şi este înregistrată la Tribunalul Bucureşti, secţia contencios administrativ şi fiscal – dosarul 36773/3/2013, cu obiectul acţiune în constatare.
Un client al Vodafone a reclamat faptul că la momentul în care făcut o cerere de reziliere a contractului operatorii companiei l-au înştiinţat că trebuie sa plătească taxa de reziliere calculată, pornind de la suma de 200 euro, împărţită la 24 de luni, înmulţită cu numărul de luni rămase până la încetarea de drept a contractului, potrivit termenilor şi condiţiilor generale de afaceri (TCG). Clientul în cauză ar fi trebuit să plătească 140 de euro pentru a-şi încheia relaţia cu Vodafone.
ANPC a analizat cererea şi a considerat-o întemeiată. A reţinut că 13 clauze din TCG sunt abuzive: acestea se referă la remuneraţiile pe care Vodafone trebuie să le plătească în cazul în care clientul cere rezilierea contractului înainte de expirarea termenului. Sumele de bază din TCG sunt situate, în general, între 150 şi 200 de euro.
Comisarii de la Protecţia Consumatorilor a constatat că este clar şi fără echivoc că aceste clauze nu au fost negociate cu consumatorul, fiind parte a unui contract preformulat. Apoi, ANPC apreciază că Vodafone a creat un dezechilibru între obligaţiile sale şi cele ale clientului, din moment ce solicită compensaţii financiare în cazul în care clientul solicită rezilierea anticipată a contractului, dar nu se obligă la rândul său să despăgubească clientul dacă reziliează contractul înainte de termen.
„Încă de la încheierea acestor contracte consumatorul a acţionat de pe o poziţie inegală în raport cu profesionistul, semnând un contract prestabilit. Pentru a nu fi abuzive, clauzele nenegociate trebuie să nu creeze în detrimentul consumatorului şi contrar cerinţelor bunei credinţe, un dezechilibru semnificativ între drepturile şi obligaţiile părţilor. În cazul contractelor prezentate clauzele invocate pun probleme sub aspectul echilibrului contractual, în condiţiile în care se prevede doar în sarcina consumatorului, obligaţia de a plăti o despagubire, în cazul denunţării unilaterale a contractului, nefiind cuprinsă în contract o astfel de obligaţie, în sarcina profesionistului şi în favoarea consumatorului în cazul invers, al rezilierii contractului la iniţiativa sau din vina profesionistului", se arată în procesul verbal încheiat de ANPC.
În cazul Cosmote, este vizată clauza potrivit căreia clientul trebuie să plătească 100 de lei dacă îşi întrerupe abonamentul cu trei luni înainte de scadenţă şi 800 de lei dacă o face cu mai mult de un an.
„Dacă încetarea Contractului a intervenit la mai puţin de 3 luni faţă de sfârşitul Perioadei Iniţiale, costurile de încetare sunt echivalentul a 100 Lei/Cartela SIM dezactivată; (ii) daca încetarea Contractului a intervenit la mai mult de 3 luni dar la mai puţin de 6 luni faţă de sfârşitul Perioadei Iniţiale, costurile de încetare sunt echivalentul a 200 Lei/Cartela SIM dezactivată; (iii) dacă încetarea Contractului a intervenit la mai mult de 6 luni dar la mai puţin de 12 luni faţă de sfârşitul Perioadei Iniţiale, costurile de încetare sunt echivalentul a 400 Lei/Cartela SIM dezactivată; (iv) dacă încetarea Contractului a intervenit la mai mult de 12 luni faţă de sfârşitul Perioadei Iniţiale, costurile de încetare sunt echivalentul a 800 Lei/Cartela SIM dezactivată ", potrivit contractelor Cosmote.
În cazul Cosmote, printre clauzele contractuale se regăseşte şi una care spune că firma se obligă să despăgubească clientul în aceleaşi condiţii, dacă reziliează contractul înainte de termen.
Până la acest moment, deşi împotriva Cosmote s-a încheiat un proces verbal de contravenţie în decembrie 2013, nu există încă niciun dosar pe această speţă pe rolul instanţelor.
Ce spun companiile
Oficialii Vodafone susţin că situaţia este o eroare, şi că au eliminat această taxă din contracte. Însă, chiar TCG prezentaţi pe site-ul companiei arată că aceasta este încă prezentă. Apoi, aceştia susţin că nu au perceput o astfel de taxă clientului – deşi în cazul de faţă acesta a refuzat să o plătească, deci i-a fost solicitată.
„Taxa de reziliere a fost eliminata din contracte odata cu intrarea in vigoare a legislatiei specifice. In cazul la care faceti referire, formatul de contract respectiv continea, dintr-o eroare, aceasta taxa, care insa nu a fost perceputa niciodata clientului. In momentul de fata, ne-am asigurat ca niciun contract Vodafone nu contine taxa mentionata", au declarat pentru ECONOMICA.NET cei de la Vodafone.
Potrivit informaţiilor noastre, aplicarea unei taxe pentru rezilierea contractelor înainte de termen este o practică răspândită a Vodafone.
Cei de la Cosmote nu au dorit să comenteze asupra acestei situaţii.
Bogdan Nica, fostul şef al ANPC, declara într-un interviu pentru ECONOMICA.NETcă ANPC se află "în discuţii cu un operator naţional de telefonie mobilă care şi-a manifestat disponibilitatea de a elimina o clauză care ar putea fi abuzivă, reclamată de câţiva consumatori şi a remedia acest aspect şi financiar". Nica a făcut aceste declaraţii la începutul lunii ianuare şi nu a precizat despre ce firmă de telefonie este vorba.
Vodafone România este al doilea cel mai mare operator de telefonie mobilă din ţară, cu 8,3 milioane de clienţi la sfârşitul anului 2013. În anul financiar 2012-2013, Vodafone a înregistrat venituri totale de 769 de milioane de euro.
Cosmote România este al treilea în topul operatorilor, cu 6,1 milioane de clienţi şi venituri de 485 de milioane de euro în 2013.
Va rugam sa folositi un limbaj decent; mesajele postate vor fi validate de un Moderator inainte de a fi publicate pe site.
NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit.
Site-ul www.ziarebotosani.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.