Ce opţiuni de plată au persoanele fizice şi juridice cu datorii la stat. Cine sunt beneficiarii amnistiei fiscale până la 31 ianuarie 2022
Amnistia fiscală este ultimul mecanism temporar activ în prezent, din moment ce eșalonarea simplificată a devenit un mecanism permanent, iar restructurarea financiară este inaccesibilă.
Companiile și persoanele fizice care au acumulat datorii la stat, în contextul epidemiologic, mai au la dispoziție un singur mecanism temporar pentru gestionarea creanțelor, anume amnistia fiscală, și două mecanisme permanente care pot fi accesate oricând, două tipuri de eșalonări la plată.
Amnistia fiscală din OUG 69/2020, ultimul mecanism temporar activ
Amnistia fiscală dată prin OUG 69/2020 avea termen limită pentru depunerea cererilor de către contribuabilii cu datorii bugetare în data de 31 martie 2021, potrivit specialiştilor de la avocatnet.ro. Dar prin OUG 19/2021 e prevăzută mutarea termenului pe 31 ianuarie 2022.
Amnistia fiscală stabilită, anul trecut, are în vedere atât companiile, cât și persoanele fizice. Aceasta se referă la anularea obligațiilor accesorii, dacă sunt achitate obligațiile principale care erau restante la data de 31 martie 2020.
Concret, dobânzile, penalitățile și orice alte accesorii se anulează dacă obligațiile principale restante se achită până la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor - adică cel târziu până la 31 ianuarie 2022.
„Articolul IX (1) Dobânzile, penalitățile și toate accesoriile aferente obligațiilor bugetare principale administrate de organul fiscal central cu scadențe anterioare datei de 31 martie 2020 inclusiv și individualizate în decizii de impunere emise ca urmare a unei inspecții fiscale sau verificării situației fiscale personale în derulare la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență (29 martie 2021 - n. red.) sau începute după data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, dar nu mai târziu de 31 ianuarie 2022, indiferent de momentul la care inspecția fiscală se finalizează, se anulează dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiții:
a) toate diferențele de obligații bugetare principale individualizate în decizia de impunere sunt stinse prin orice modalitate prevăzută de art. 22 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, până la termenul de plată prevăzut la art. 156 alin. (1) din aceeași lege;
b) cererea de anulare a accesoriilor se depune, sub sancțiunea decăderii, până la data de 31 ianuarie 2022 inclusiv, respectiv în termen de 90 de zile de la comunicarea deciziei de impunere dacă termenul de 90 de zile se împlinește după 31 ianuarie 2022 inclusiv.
(2) Dobânzile, penalitățile și toate accesoriile care pot fi anulate potrivit prezentului articol și care au fost stinse după data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență se restituie potrivit Legii nr. 207/2015, cu modificările și completările ulterioare.”
„Atât persoanele fizice, cât și firmele sau alte persoane juridice sunt vizate de amnistie, inclusiv instituțiile publice, profesiile liberale, precum și ONG-urile. Practic, toate categoriile de debitori. Sunt avute în vedere acesoriile pentru obligațiile bugetare principale (nu doar fiscale, așadar) restante la 31 martie 2020 - cine sunt beneficiarii, ce obligații fiscale trebuie achitate.
Mecanismul însă este foarte similar celui din 2019. Procedura din Ordinul 2.100/2020 presupune ca datornicii să își exprime intenția de a beneficia de OUG 69/2020 (deci, amnistia nu se aplică automat), începând printr-o notificare făcută ori prin Spațiul Privat Virtual, ori depusă la registratura organului fiscal, ori prin poștă cu scrisoare recomandată cu confirmare de primire.
Fiscul emite apoi decizia privind obligațiile de plată accesorii și certificatul de atestare fiscală. Dacă contribuabilului i se pare că există neconcordanțe între situația reală și ce scrie în acele documente, poate solicita punerea în acord", a mai explicat avocatnet.ro.
Dacă nu există chestiuni de lămurit sau, dacă există, după ce au fost lămurite, Fiscul emite decizia de amânare la plată a obligațiilor accesorii respective, de la acel moment nemaiputându-se efectua executări pentru respectivele creanțe.
Acesta este unul dintre avantajele acestei proceduri. Odată anunțată intenția de a beneficia de amnistie și odată emis certificatul fiscal, nu se mai pot derula executări.
Termenul-limită în procedură fusese 15 decembrie 2020, iar apoi 31 martie 2021, iar acum este 31 ianuarie 2022. Până atunci, cei care vor să scape de accesoriile datoriilor bugetare restante la 31 martie 2020 trebuie să solicite anularea acestora printr-o cerere de anulare, parte și ea din procedura de anulare a obligațiilor de plată accesorii, dar și să facă plata obligațiilor principale respective.
Acesta este ultimul mecanism temporar activ în prezent, din moment ce eșalonarea simplificată a devenit un mecanism permanent, iar restructurarea financiară este inaccesibilă.
Eșalonarea simplificată la plată este mecanism permanent
Concret, mecanismul a fost introdus inițial într-o formă temporară, prin OUG 181/2020, și s-a aplicat până la 30 septembrie 2021. Însă, de la 1 octombrie 2021, acesta a devenit permanent, fiind inclus în mod explicit, prin OG 11/2021, în Codul de procedură fiscală.
Recent, Fiscul a venit și cu normele sale procedurale, astfel că mecanismul este perfect funcțional actualmente. Eșalonarea simplificată vizează eșalonarea pe maximum 12 luni a obligațiilor fiscale principale și accesorii vechi de cel mult 12 luni la momentul depunerii solicitării.
Aceasta este o alternativă la eșalonarea clasică din Codul de procedură fiscală, pentru că este mai ușor de accesat și nu necesită constituirea de garanții.
Eșalonarea clasică la plată din Codul de procedură fiscală, accesibilă permanent
În acest caz, ne referim la un mecanism prevăzut de multă vreme în Codul de procedură fiscală, care poate fi accesat oricând de datornici, nu doar în contextul crizei coronavirusului.
În esență, eșalonarea clasică (așa cum ne referim la ea pentru a o diferenția de eșalonarea simplificată) se acordă pentru o perioadă de până la cinci ani, dar numai dacă se instituie garanții. Fără garanții, mecanismul poate fi valabil maximum șase luni.
Restructurarea financiară din OG 6/2019 a devenit inaccesibilă
În acest caz, vorbim despre un mecanism dat încă din 2019 și a cărui aplicabilitate a fost extinsă de mai multe ori. Este vorba de restructurarea, pentru firme, a obligațiilor principale restante la 31 decembrie 2020 și a obligațiilor accesorii aferente, dacă datornicii n-au avut cum să acceseze eșalonarea clasică la plată.
Notificarea intenției de a beneficia de restructurare s-a putut depune până la 30 septembrie 2021, iar cererea de restructurare se poate depune până la 31 ianuarie 2022.
Chiar dacă cererea de restructurare poate fi depusă până-n ianuarie, depunerea notificării intenției de a beneficia de restructurare era obligatorie pentru a accesa mecanismul. Astfel, cei care ar vrea să beneficieze acum de restructurare nu mai pot face nimic dacă n-au depus notificarea în timp util.
Va rugam sa folositi un limbaj decent; mesajele postate vor fi validate de un Moderator inainte de a fi publicate pe site.
NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit.
Site-ul www.ziarebotosani.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.