A devenit obligatoriu de la 1 ianuarie 2025. Trebuie să depuneți documentul

A devenit obligatoriu de la 1 ianuarie 2025. Trebuie să depuneți documentul

Începând cu 1 ianuarie 2025, noi reguli pentru depunerea Declarației SAF-T se aplică și firmelor mici din România. Contribuabilii trebuie să înțeleagă ce implicații vor avea aceste schimbări și cum trebuie să raporteze informațiile contabile și fiscale.

De la începutul anului 2025, toate firmele mici din România vor fi obligate să depună Declarația SAF-T. Aceasta este o declarație informativă ce include un fișier XML ce conține informații detaliate despre activitatea financiar-contabilă a firmei.

Ce este Declarația SAF-T?
Declarația SAF-T (Standard Audit File for Tax) este un fișier standardizat, utilizat pentru transmiterea electronică a datelor fiscale și contabile către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF).

Această declarație ajută ANAF să analizeze detaliat activitatea financiară a firmelor, reducând nevoia de verificări fizice și contribuind la depistarea eventualelor nereguli.

Cine trebuie să depună Declarația SAF-T în 2025?

Contribuabilii mici
Începând cu 1 ianuarie 2025, contribuabilii mici trebuie să depună Declarația SAF-T (D406). Aceștia sunt plătitorii care nu au fost încadrati în categoria marilor sau mijlociilor contribuabili până la data de 31 decembrie 2021.

De asemenea, contribuabilii nerezidenți care sunt înregistrați doar în scop de TVA în România sunt obligați să depună această declarație.

Termene de raportare pentru contribuabilii mici

Plătitorii mici vor beneficia de un termen de grație pentru prima depunere, respectiv:
6 luni pentru prima raportare
5 luni pentru a doua raportare
4 luni pentru a treia raportare
3 luni pentru a patra raportare
2 luni pentru a cincea raportare
Aceste termene se aplică în cazul în care depunerea fișierului SAF-T se face lunar. Dacă depunerea este trimestrială, perioada de grație pentru prima raportare va fi de 3 luni.

Contribuabilii mijlocii și mari
Firmele încadrate ca și contribuabili mijlocii au început să depună Declarația SAF-T începând cu 1 ianuarie 2023.

Pentru marile firme, obligația de depunere a Declarației SAF-T a fost impusă încă de la 1 ianuarie 2022.

Cine mai este obligat să depună Declarația SAF-T?
Indiferent de categoria de contribuabil, următoarele entități au obligația de a depune Declarația SAF-T:
Regii autonome și institute de cercetare-dezvoltare
Societăți pe acțiuni, SRL-uri, societăți în comandită simplă și în nume colectiv
Companii naționale și organizații cooperatiste
Persoane juridice străine cu sedii permanente în România
Asociații cu scop patrimonial și fără scop patrimonial
Societăți nerezidente, înregistrate în scopuri de TVA
Ce informații conține Declarația SAF-T?

Declarația include informații esențiale precum:
Registrul general al tranzacțiilor financiare (venituri, cheltuieli și alte activități financiare)
Detalii despre încasări și plăți (facturi emise și primite, plăți realizate)
Inventarul stocurilor firmei
Mijloace fixe (echipamente, proprietăți, mașini)
Informații despre TVA
Registrul jurnal (înregistrări cronologice ale tuturor operațiunilor financiare)
Cum se depune Declarația SAF-T?

Pentru a depune declarația, contribuabilii trebuie să urmeze câțiva pași:
Generarea fișierului SAF-T în format XML prin aplicația proprie a firmei
Verificarea fișierului și corelarea datelor folosind programul „Validator” pus la dispoziție de ANAF
Generarea Declarației D406 în format PDF, cu fișierul XML atașat și semnat electronic
Dacă au apărut erori în declarație, se poate depune o declarație rectificativă, care va corecta informațiile greșite.

Termenul limită pentru depunerea declarației

Raportarea trebuie făcută până la următoarele termene:
Lunar: pentru contribuabilii cu perioadă fiscală lunară pentru TVA
Trimestrial: pentru cei cu perioadă fiscală trimestrială sau anuală
Ultima zi calendaristică a lunii următoare perioadei de raportare
Pentru „Stocuri”, declarațiile informative D406 trebuie depuse într-un termen stabilit de ANAF, care nu poate fi mai mic de 30 de zile de la data solicitării.

Cine nu trebuie să depună declarația în 2025?
Există și anumite categorii de contribuabili care nu au obligația să depună declarația în 2025, printre care:
Persoanele fizice autorizate (PFA)
Întreprinderile individuale (II) și familiale (IF)
Persoanele fizice care desfășoară activități cu scop lucrativ (PFL)
Asociațiile familiale (ASF)
Societățile profesionale de avocați și cabinetele de avocat
Societățile profesionale notariale și birourile notariale
Cabinetele medicale individuale (CMI)
Societățile profesionale de practicieni în insolvență (SPI)
Întreprinderile profesionale unipersonale cu răspundere limitată (URL)
Instituțiile publice și autoritățile administrative, indiferent de sursa lor de finanțare
Aceste entități sunt scutite de la depunerea fișierului SAF-T, conform reglementărilor în vigoare.

Stirea anterioara

Ce alimente trebuie să evităm pentru a păstra sănătatea colonului?

Stirea Urmatoare

Accident pe strada Morii din Șendriceni soldat cu pagube materiale. Unul dintre șoferi era băut

Va rugam sa folositi un limbaj decent; mesajele postate vor fi validate de un Moderator inainte de a fi publicate pe site.

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit.

Site-ul www.ziarebotosani.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.