2 milioane de euro pentru parcuri fotovoltaice din județul Botoșani
Se schimbă legea produselor congelate de panificație. Ce ar trebui să știm
Consumatorul roman cumpara, adesea, produse de panificatie si patiserie fara sa stie prea bine ce contin sau cum au fost obtinute. Nici n-ar avea cum sa afle toate aceste lucruri, cata vreme autoritatile continua sa dea legi neclare, pe care comerciantii le aplica dupa cum vor.
Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorului (ANPC) se pregateste sa modifice legislatia privind etichetarea produselor obtinute din aluat decongelat, doar ca, in forma actuala, noile prevederi nu par sa vina prea mult in ajutorul unei bune si corecte informari a consumatorulu roman.
Care sunt riscurile cand cumperi produse obtinute din aluat decongelat
De cand a fost congelat, cum a fost tinut aluatul de la momentul congelarii pana la momentul prepararii lui in magazin si ce ingrediente contine - acestea par sa fie informatiile relevante care ne-ar putea spune daca facem o alegere buna cand cumparam un produs obtinut din aluat decongelat.
De ce conteaza durata congelarii? "Congelarea de durata strica structura produsului", explica pentru Ziare.com Aurel Popescu, presedintele Rompan. "E o metoda de conservare care nu-l poate mentine precum produsul proaspat. Iar consumatorul trebuie sa fie informat", sustine Aurel Popescu.
De asemenea, in cazul produselor obtinute din aluat congelat, este important sa stim si ingredientele pe care le contin, avand in vedere ca presupun un proces de coacere specific. Au explicat, pentr Ziarul financiar, reprezentantii producatorului de paine Moripan Alex din judetul Vrancea: "Painea congelata este pregatita si coapta partial, cu luni sau chiar ani inainte de coacerea finala din magazine. Pentru a avea un aspect placut, apetisant si pentru a se coace, produsele contin o paleta larga de compusi pe care atat producatorii, cat si Asociatia Marilor Retele Comerciale din Romania (AMRCR) doresc sa le ascunda".
In 2016 s-a facut un prim pas
In 2016 s-a facut un prim pas pentru corecta informare a consumatorilor in ce priveste produsele obtinute prin decongelare.
Fiecare consumator are dreptul sa stie daca painea, covrigii sau prajiturile pe care le cumpara au fost obtinute din aluat decongelat, arata Ordinul 183/2016 al ANPC.
Mai exact, articolul 3 din ordin impune ca "operatorii economici care comercializeaza catre populatie paine, produse de panificatie si produse de patiserie obtinute din produse congelate (...) au obligatia de a informa consumatorii prin afisare la loc vizibil, lizibil, usor de inteles, intr-o forma care sa nu permita stergerea, dupa caz, pe un afis, pe eticheta, ambalaj de vanzare, in meniul oferit, ori altele asemenea, ce insotesc produsul, cu mentiunea 'produs/din produs decongelat'".
De asemenea, potrivit prevederilor articolelor 9 si 10 din Regulamentul 1169/2011 (care reglementeeaza etichetarea in toate tarile UE), in cazul produselor alimentare preambalate, eticheta trebuie sa contina lista ingredientelor.
In cazul produselor comercializate in vrac, insa, acelasi regulament stabileste la articolul 44 doar obligativitatea indicarii componentelor care provoaca alergii sau intolerante.
Reglementarea, interpretabila si permisiva, a dus in practica la situatii care in niciun caz nu sunt in beneficiul consumatorului.
Interpretabil, permisiv, afecteaza drepturile consumatorilor
Avanad in vedere ca ordinul nu stabileste un mod unitar de afisare a acestor informatii, fiecare comerciant il aplica dupa cum considera.
Spre exemplu, la Carrefour, la Kaufland si la Lidl, clientul trebuie sa citeasca eticheta unde este afisat pretul produsului, pentru a afla daca acesta a fost sau nu obtinut din aluat decongelat.
La Kaufland, clientul poate citi pe eticheta generala cu pretul produsului (ce-i drept cu litere foarte mici) lista ingredinetelor si faptul ca produsul e obtinut din aluat decongelat
La Mega Image, lucrurile sunt un pic mai complicate. In unele dintre magazine, exista afise care ii indica clientului produsele de panificatie si patiserie obtinute din coca decongelata. De asemenea, in aceste magazine, clientul gaseste la raft o lista completa cu ingredientele din fiecare produs.
Magazin Mega Image in care etichetele produselor de patiserie din aluat decongelat contin lista completa a ingredientelor
In alte magazine Mega, in schimb, aceste afise lipsesc, iar clientul e lasat sa faca munca de detectiv.
Mai exact, clientul trebuie, pentru inceput, sa observe ca pe etichetele unora dintre produse (care nu mai contin, de aceasta data, lista completa a ingredientelor) e imprimat, discret, un misterios fulg albastru. Semnificatia acestuia nu e inscrisa pe eticheta cu pretul, ci doar pe un panou alaturat. Abia daca vede panoul si daca citeste textul, va afla clientul ca fulgul marcheaza, de fapt, produsele obtinute din aluat decongelat. Desi respecta legea, e totusi greu de crezut ca aceasta solutie de informare vine in sprijinul consumatorului.
Fulgul albastru indica faptul ca produsul este obtinut din aluat decongelat
Mai mult, la patru luni de la intrarea in vigoare a ordinului ANPC, exista multi comercianti care nu respecta nici macar aceste prevederi, asa permisive cum sunt.
Potrivit unor date comunicate de ANPC la solicitarea Ziare.com, in urma controalelor desfasurate in 2017 si in prima parte din 2018, inspectorii ANPC au identificat agenti economici care nu isi informau clientii cu privire la faptul ca produsele vandute erau obtinute din aluat decongelat in: Bucuresti, Brasov, Giurgiu, Arad, Cluj si Bistrita-Nasaud.
De regula, producatorii care incalca legea sustin ca produsele de panificatie si patiserie sunt proaspete, pentru a nu mai fi nevoiti, potrivit prevederilor Regulamentului 1169/2011, sa le ofere consumatorilor informatii cu privire la ingredientele pe care le contin.
In consecinta, cu toate ca avem si legi pentru protectia consumatorului, dar si institutii care sa le aplice, romanul tot insuficient informat ramane. Iar asta inseamna, inainte de toate, ca e obligat sa isi riste sanatatea, ori de cate ori pune pe masa produse alimentare despre care nu stie aproape nimic.
Si este vorba de produse care au printre cele mai mari ponderi in cosul zilnic al romanilor.
Piata de panificatie din Romania este estimata la 1,8 miliarde de euro, din care valoarea productiei interne este in jur de 1,1 miliarde de euro. Produsele de panificatie congelata reprezinta 5-6% din totalul vanzarilor din industria panificatiei.
Proiectul ANPC de modificare a reglementarilor privid produsele (din) congelate s-a aflat in dezbatere publica in perioada 26.02.2018 - 08.03.2018, iar luni urmeaza sa fie discutat de ANPC cu reprezentanti ai Rompan si Romalimenta. Va vom tine la curent cu modificarile ce vor fi decise si impactul lor asupra consumatorilor.
Va rugam sa folositi un limbaj decent; mesajele postate vor fi validate de un Moderator inainte de a fi publicate pe site.
NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit.
Site-ul www.ziarebotosani.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.